Hur länge kan du surfa?

Så här i slutet på sommaren är det dags att börja fundera på det egna företagets framgång och inte minst på den egna karriären.
Så Hur länge kan DU surfa vågen??
Bäst före datum har blivit ett ofta använt uttryck i affärssammanhang.
Företagens och organisationers digitalisering underblåst av globaliseringen skapar enorma nya marknader.. snabbt, ..men konkurrenter har ju fått samma möjligheter!
Framgångsrika verksamheter lägger mer och mer resurser på utveckling av sina affärsmodeller.
Ett intressant exempel är att taxi näringen som utmanas av Über och som på mycket kort tid gått igenom alla faserna:
Förnekelse, vi är så stora och känner inget hot från Über!
Förbud, det borde inte vara lagligt att göra som Über!
Anpassning, vi anpassar vår affärsmodell till Über, vi erbjuder det som är bra i Übers erbjudande kombinerat med det vi är bra på!

Nu finns enkla och bra metoder för utveckling av affärsmodeller tex. business model canvas, value proposition canvas, affärsmodellsmönster, blue ocean strategy för att nämna några.
Ett nytt pedagogiskt sätt att se på affärer och affärsutveckling har nyligen beskrivits i ”The end of competitive advantage” av Rita McGrath:
Ritas länk

Lämna ett svar

Business Design är Stephen Fry-säker tack vare caching av WP Super Cache