Digitalisera eller vänta?

För många organisationer är en huvudstrategi att gå digitalt, men vad betyder det egentligen? Olika vågor av digitalisering har pågått under de senaste 40-50 åren, den senaste vågen handlar om digitalisering av hela ekosystem. Vi har tidigare sett  digitalisering av våra kanaler för marknadsföring, försäljning, och leverans och av våra produkter och tjänster, även kundrelationen har till stor del digitaliserats.

Så vad innebär den nya vågen av digitalisering?

Forskningsresultat visar att endast 1/10 företag har hittills upplevt en ekonomisk tillväxt med digitalisering och att en effekt har blivit att de som har lyckats har lyckats stort. Undersökningar visar också att många företag har strategin att vara snabba efterföljare, dvs de vill inte leda digitaliseringen utan anpassar sig till den utveckling som andra gör.

DBS är en av Asiens stora banker, de brukade vara en efterföljare men har nu tänkt om och vill ta ledarrollen. De har startat en helt digital bank i banken, och lyckats bra med en tillväxt mellan 30-40% per år. Den grundläggande idén är att digitalisera hela flödet, inga mänskliga handgrepp, beslut eller ”papper” är inblandade i de ärenden som hanteras. Resultatet är nöjdare kunder, lägre kostnader och bättre resultat, en annan effekt är att de ser att de endast behöver 1/10 av personalen jämfört med den vanliga banken. Är detta ett exempel på digitalisering av ett ekosystem? Ja kanske.. om alla delar av banken tillsammans med kunder och partners formar ett eller kanske flera ekosystem så är svaret ja!

Vilken är den bästa strategin för din verksamhet?

Lämna ett svar

Business Design är Stephen Fry-säker tack vare caching av WP Super Cache